Интардер: за безопасно спиране

Спирачната система на един камион трябва да е поне толкова мощна, колкото е двигателя. Интегрираният в трансмисията Интардер на ЗФ подпомага спирачките до 90%. По този начин се намаляват замърсяването на околната среда и разходите по поддръжка.

Предимства:

–     Продължително спиране без износване или прегряване на колесните спирачки

–     Оптимален обсег на действие (между 30 и 80 км/ч)

–     Мощ – поема до 90% от всички спирачни процеси

–     Значително увеличена сигурност

–     Интегрираните маслени магистрали подпомагат процесите на охлаждане и загряване – маслото в трансмисията достига оптимална температура по-бързо

–     Вградено спирачно управление

–     Бърза възвръщаемост на инвестицията

–     По висока средна скорост на движение

–     Съвместим с много от трансмисиите на ЗФ

Перфектен контрол върху спирачното усилие

С Интардера на ЗФ се постигат различни стадии на спирачния процес, което позволява на водача да намалява скоростта съобразно с условията на маршрута и пътната обстановка. Хидродинамичната спирачка убива скоростта независимо от оборотите на двигателя и позволява продължително спиране без каквото и да е износване на колесните спирачки. Спирачното усилие не се прекъсва дори при натиснат педал на съединителя и сменяне на предавките.

За разлика от ретардерите на конкурентни производители, Интардера на ЗФ е вграден в трансмисията по пестящ място начин. В резултат на това, може лесно да се прикачи към механични и автоматични скоростни кутии и да бъде оптимално интегриран към управлението на спирачното усилие на камиона, включително и към темпомата.

Интардера на ЗФ е достъпен за механични, синхронизирани скоростни кутии с 9, 12 или 16 предавки, както и за автоматизираните АС ТроникТЦ Троник и Траксон.

Функционално описание на Интардера:

Когато задействаме Интардера, маслото на скоростната кутия се влива в допълнителна камера, където се намират роторът и статорът, които го съставляват. Роторът се задвижва от скоростната кутия и ускорява маслото, като предизвиква неговото завихряне. При движението си през камерата, маслото стига до стационарните остриетата на статора, които са напречно разположени и така масленият поток се засилва отново към ротора. В резултат на циркулацията на роторните перки, маслото генерира въртящ момент който противодейства на посоката на движение на ротора. Този спирачен момент се прехвърля обратно към трансмисията чрез повишаваща предавка и по този начин, в резултат на създаденото триене, превозното средство се забавя.

В процеса на създаване на спирачно усилие се отделя и топлинна енергия която се разсейва чрез топлообменника за маслото, който е свързан с охлаждащата верига на двигателя на превозното средство. По време на спиране, маслото, от което се извлича спирачната енергия, преминава между интардера и топлообменника (къси разстояния).

Когато интардера е изключен, хидравличната помпа насочва маслото от трансмисията директно през топлообменника на интардера и така се избягват пикове в маслената температура. Крайния ефект е намалено стареене на маслото, което допълнително удължава живота на останалите компоненти по трансмисията.

   Характерна особеност на Интардера е неговата функция за затопляне:

При студен старт на превозното средство, охлаждащата течност се сгрява по-бързо, отколкото трансмисионното масло. В този случай температурния обмен е в обратен ред: Сега, топлината на охлаждащата течност на двигателя се предава на топлообменника на трансмисионното масло. Маслото на скоростната кутия достига работна температура по-бързо, което позволява на цялата система да достигне максимална ефективност и да се защитят различните компоненти.

 

След достигане на оптималната работна температура на трансмисионното масло, топлообменника продължава да изпълнява стандартната си функция, която е да прехвърля генерираната топлинна енергия при спиране към охладителната система на превозното средство, където тя се разсейва.